Menu Sluiten

Omgraven van de tuin

Beste tuinliefhebbers,

Dit bericht is voor alle tuinliefhebbers die deze oproep nog niet gezien hebben via de VTV WhatsApp groep.

Dit najaar zijn wij van plan om de tuin 60 cm om te laten zetten met een kleine graafmachine. Ik heb contact opgenomen met het bedrijf dat na de opening van het VTV complex al bij enkele tuinen met succes de grond heeft omgezet. Dit bedrijf is dus bekend met de kwaliteit van de grond in het complex. Vrijdag 4 september is tijdens een inspectie gekeken naar de mogelijkheden / onmogelijkheden om de tuinen om te zetten. Het is de bedoeling dat ze met een kleine graafmachine het perceel opgaan en van de achterkant naar de voorkant toe werken. De toplaag is goede grond en zal daarom terug gelegd worden als toplaag. Diverse tuinen hebben bij hevige regenval blank gestaan. Bij het omzetten van de grond wordt de vaste laag op 60 cm diep gebroken. Door de grond om te zetten wordt deze luchtiger. Het regenwater kan weer in de grond zakken en de planten kunnen doen wat we graag zien… Groeien!

Omdat de tuinen al in gebruik zijn is het nodig dat het deel dat omgezet moet worden goed bereikbaar is. Tegels e.d. kunnen niet in de tuin blijven liggen, omdat er niet vlak langs de tegels gegraven kan worden. De tegels vallen / schuiven dan in het graafgat. Dit geldt ook voor de planten die blijven staan.

N.a.v. de hoeveelheid geïnteresseerden zijn er nu 3 zaterdagen gepland. Dat kunnen er meer/minder worden zodra definitief bekend is hoeveel tuinen mee gaan doen. Afhankelijk van de grootte van de tuin, verwacht ik dat ze er maximaal 5 op 1 dag kunnen omzetten. Je moet er zelf bij zijn als ze in jou tuin gaan graven, omdat ze niet zonder jou toestemming op jouw perceel mogen komen. Wil diegene die interesse heeft om zich bij ons aan te sluiten contact met mij opnemen. Ik kan u dan de afspraak met het bedrijf sturen.

Groetjes,
Mirjam Smulders