Menu Sluiten

Veiligheid en beveiliging

We veel waarde aan de veiligheid van onze leden en de beveiliging van onze tuinen en gemeenschappelijke objecten en goederen. Graag leggen we hier uit wat we hiervoor gedaan hebben en wat de leden zelf kunnen doen.

Beveiliging tuin / gereedschap op de eigen tuin

Het voorkomen van diefstal op de eigen tuin begint bij een goede preventie. Als de gelegenheid niet aanwezig is of een diefstal moeilijker is, dan is de kans hierop ook kleiner.  We hebben dan ook de volgende adviezen:

• Geen los gereedschap op de tuin, maak een gereedschapskist die op slot kan of neem het gereedschap mee naar huis.
  • Zet geen gereedschap bij het hek, zonder binnen te komen kan dit eenvoudig worden meegenomen.
  • Bewaar geen waardevolle spullen op de tuin.

Beveiliging complex

Als vereniging hebben we de volgende maatregelen genomen en verder gelden de volgende adviezen:

• De poort altijd sluiten na binnenkomst en bij het verlaten van het complex.
  • Als je het clubhuis of toilet verlaat ook deze afsluiten.
  • Degene die de laatste kruiwagen terugbrengt dient de ketting vast te zetten met het hangslot.
  • We hebben aan vier zijden van het clubhuis verlichting aangebracht die van zonsondergang tot zonsopgang aan is.
  • We hebben twee camera’s geplaats, een gericht op het toegangsweg en een aan de voorzijde van het clubhuis gericht op de gemeenschappelijke tuin en ingang. De recorder heeft de mogelijkheid om nog uit te breiden met een tweetal camera’s. Mocht dit in de toekomst nodig zijn, dan zullen we dit zeker doen.
  • Zie je verdachte personen of auto’s rondom het complex, dan dit meteen melden bij de politie.

Persoonlijke veiligheid

• We zien op een aantal tuinen onveilige situaties. De tuincommissie zal hierop gaan toezien en adviezen uitbrengen. We zien dat er gebruik gemaakt wordt van betonijzer zoals op onderstaande foto. Het is belangrijk dat er geen pinnen uitsteken. Je kunt zo vallen en als je deze punt raakt kan dit zeer ernstige gevolgen hebben.

• Daarnaast is het belangrijk dat alles wat je plaatst goed vastzit en dus bestand is tegen de krachtige wind op ons complex. Ook tijdens de laatste winderige dag zien we dat veel plastic platen, kussens, hoezen en dergelijke over alle tuinen heen waaien. Zeker de plexiglas platen van 4 mm uit een kas dienen goed vast te zitten, deze zijn namelijk gevaarlijk als deze weg waaien.
  • In het clubhuis hebben we een EHBO-koffer geplaatst. Deze is door iedereen te gebruiken. Indien er iets is gebeurd graag een melding maken aan beheer@volkstuinverenigingreeshof.nl, zodat we ervoor kunnen zorgen dat de koffer altijd de benodigde middelen heeft.
  • In het clubhuis is een brandblusser aanwezig.
  • Mocht er een calamiteit zijn op de tuin, dan is er aan de achterzijde van het complex een vluchtdeur. Deze is bewust NIET op slot en kan van binnenuit zo worden gebruikt, aangezien we niet willen dat mensen niet kunnen vluchten omdat ze geen sleutel hebben.
  • De imker van de tuin heeft een bijenvolk geplaatst in de bijenstal. Voor je eigen veiligheid verzoeken we iedereen dit gebied niet te betreden en ook kinderen hiervandaan te houden. Toegang is er alleen voor de imker en aangewezen onderhoudspersonen. Vooraan in de bijenhoek staat het insectenhotel. De insecten die hierin gaan nestelen zijn ongevaarlijk.